امروز شنبه  5 اسفند 1396
تعداد بازدید : 1544 - تاریخ خبر : 1395/10/12 - 12:50
علی مداحی نورپرداز ارشد سیما؛
نتوانستیم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان خود بیابیم

علی مداح نورپرداز ارشد تلویزیون است. او که از دانشگاه هنر در رشته سینما و با گرایش فیلمبرداری فارغ التحصیل شده بود، در سال 73 وارد سازمان شد و به عنوان نورپرداز به استخدام رسانه ملی درآمد. وی توانست با ساخت مستند «سرزمین فوتبال برزیل» رتبه دوم جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و تلویزیونی را به دست آورد.

کسب دیپلم افتخار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی میلان و همچنین رتبه نخست بخش تلویزیونی پنجمین جشنواره فیلم‌های ورزشی با نام «قهرمان چمن سبز» از دیگر جوایزی است که مداحی برای ساخت این فیلم به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سیما گپ این هفته پای دردل های نورپرداز ارشد تلویزیون نشسته و از او خواسته تا در مورد فراز و فرودهای کاری‌اش صحبت کند.

 

*** سال های دور کاری تان چطور گذشت؟

سال 73 وارد سازمان شدم و به صورت برنامه‌ای آغاز به کار کردم. با اینکه دانش آموخته رشته سینما بودم و در خارج از سازمان کار کرده بودم؛ وقتی کار در تلویزیون را شروع کردم باید آفیش مدادی می شدم یعنی نام من با مداد در کنار نام فیلم‌بردار اصلی نوشته می شد. سر کار، گوشی دوم را می زدم و در کنار فیلم‌بردار می ایستادم. این پروسه تا یک سال ادامه داشت و توانستم به عنوان تصویربردار اجازه کار بگیرم. این پروسه یک ساله به ما اجازه می داد تا تجربه لازم را کسب کنیم و زمانی که شروع به کار می کردیم بنا بر استعداد و توانایی هایمان شروع به فعالیت می کردیم.

اما متاسفانه امروز این روش جذب، کاربردی ندارد. مدت هشت سال است که در کمیته تخصصی سیما و عضو شورای ارزیابی برنامه ها هستم. با نگاهی به گذشته می توان به این نتیجه رسید که کیفیت انتخاب و آموزش عوامل فنی بسیار دقیق بود و کسی نمی توانست به سادگی وارد این حوزه شود. در حالی که اکنون افرادی که در کمیته تخصصی رد می شوند، ولی بعد از مدتی به عنوان تصویربردار مشغول کار می شوند!

از مشکلات امروزی رشته های فنی این است که ترفیع های شغلی در سیستم اداری داده می شود  یعنی مسئولین بخش اداری به عنوان کمیته اصلی محسوب می شوند و افراد متخصص همچون آقایان محمد افضلی، ایرج آشوری و یا پیش کسوتانی مانند آقای افشار در کمیته فرعی جای گرفته اند.

 زمانی که به سازمان آمدم چون برنامه ای بودم به عنوان تصویربردار به پخش رفتم و چون بحث استخدام پیش آمد و نظر به اینکه چارت اداری نورپرداز بالاتر بود با عنوان شغلی نور پرداز استخدام شدم. در حین کار با اسطوره های تلویزیون آشنا و با آنها کار کردم. افرادی همچون آقایان داود جم، احمد بنده ای و اسدالله ایمن و بسیار مفتخرم که شاگردی آنها را کردم . با عرض تاسف کسی دیگر این عزیزان را نمی شناسد. در اینجا پیشنهادی به مدیران دارم که یک روز را در ماه برنامه ای  به قدیمی ها و پیشکسوتان اختصاص داده شود. این اقدام از دو جنبه مثبت است. اول تقدیر از پیشکسوتان سازمان و دیگر به نیروهای جدید نشان دهید که قدیمی ها چگونه و با چه شرایط سختی کارهای ارزنده ای تولید می کردند.

در گذشته افراد در جای درست خود بودند. بارها گفته ام ما نتوانسته ایم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان شایسته خود پیدا کنیم.

نکته دیگر اینکه پیش از این آموزش های ضمن خدمت به ما فرصت آموختن می داد و سازمان شرایطی را برای افراد فراهم می کرد تا در عمل آموخته های خود را به منصه ظهور برسانند. به عنوان مثال فیلم‌بردار سه به چهار باید دوره نودال رنگی را می گذراند. به علاوه این فرد برای فیلم‌برداری یک سریال مانند «سلطان و شبان» به کار گرفته می شد. یعنی تلویزیون از کارمند خود در تولید سریال های خوب استفاده می کرد، هم به او فرصت تجربه می داد و هم هزینه تولید را کم می کرد. در حالی که امروزه کارگردان ها با تیم خود کار می کنند. تصویربردار تلویزیون کار ندارد و هزینه تولید بالاست.

روزگاری بهترین متخصصان از تلویزیون به سینما می رفتند، اما متاسفانه کار به جایی رسیده که تلویزیون تبدیل به حیاط خلوت سینما شده است. آدم های درجه سه و چهار سینما به تلویزیون می‌آیند و این باعث تاسف است.

 

*** از تولیداتی که نام شما در آن به چشم می خورد برایمان بگویید؟

زمانی که من کار تصویر برداری را شروع کردم خیلی زود وارد کار حرفه ای شدم و اولین کارم را با آقای رافعی که ایشان از نیروهای رسمی سازمان و درس خوانده دانشگاه صدا و سیما بودند شروع کردم. در کارنامه کاری ام نام هایی مثل «سپید جامه گان» ، سریال «کاکتوس» و «نیمکت» به چشم می خورد ولی بیشترین کارهایم در حوزه مستند است.

 

*** از چه وقت وارد حوزه مستندسازی شدید؟

از سال 80 مستندسازی را شروع کردم. اولین کارم مستند زندگی آقای هادی ساعی قهرمان تکواندو بود. در سال 81 یک پروژه بزرگی را در کشور برزیل انجام دادم به نام «سرزمین فوتبال برزیل»، که این مجموعه جوایز زیادی را دریافت کرد. اما متاسفانه نگاه مدیران سیما بیشتر در حوزه نمایش است.  بارها گفته ام تلویزیون نمایش نیست الان اگر به تمامی شبکه های تلویزیونی بزرگ دنیا نگاه کنیم مستندهای پربیننده بسیاری را می بینیم که  رتبه «دال» و «جیم» ندارند. ارزشی که باید برای این مستندها قائل شویم بسیار است، این مستندها یک وقایع نگاری است و به عنوان یک سند تاریخی ثبت می شود. مجموعه 16 قسمتی «سرزمین فوتبال برزیل» جوایز زیادی را دریافت کرد و در جشنواره ورزشی میلان ایتالیا، پرچم ایران را بالا برد و بارها از شبکه های مختلف پخش شد.

«مسافران جاده افتخار» و «راند سوم»  مستندهای دیگری بود که خارج از سازمان تولید کردم و از شبکه سه پخش شد، در حالی که تامین کننده مالی آنها سازمان نبود. خیلی درد ناک است که شما کارمند تلویزیون باشید و جایی که می توانید ویترین تلویزیون باشید، به شما کار نمی دهند و  مجبور می شوید، خارج از سازمان کار کنید. بار ها به دوستان توصیه کرده ام کارگروهی تشکیل دهند و متخصصین را شناسایی کنند. هم اکنون که سازمان با کمبود بودجه مواجه است اگر بتواند از عوامل فنی داخلی استفاده کند، هزینه تولید کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال سریال «تصویر یک رویا» که آقای احمد امینی آن را ساخت از عوامل فنی داخل استفاده کرد، کار موفق بود و هزینه تولید هم قطعا کمتر. اگر پیشکسوتان کار آموزش نیروهای جدید را به عهده بگیرند، برای آینده تلویزیون سرمایه گذاری شده است.

 

*** برایمان اندکی از تولید مستند در کشوری دیگر بگویید:

مجموعه «سرزمین فوتبال برزیل» کار سخت و پیچیده ای بود که همراه همسرم آن را ساختیم. هماهنگی در کشور دیگری برای ساخت مستند، کاری دشوار است و این مجموعه در آن سال با دقیقه ای 50 هزار تومان تولید شد. این مبلغی بود که سال 81 برای برنامه های جیم و دال در نظر گرفته می شد.

می خواهم بگویم این کار با بودجه کمی ساخته شد اما بارها از آنتن تلویزیون پخش شد، چرا این گونه کارها ادامه پیدا نکرد؟ چرا از  امثال علی مداحی ها استفاده نمی شود؟ چرا به آنها کار داده نمی‌شود؟ البته بگذریم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری و مناظرات یاد ما می افتند. چون در این زمان باید حرفه ای ها حضور داشته باشند.

 

*** اشاره ای به زمان انتخابات و مناظرات داشتید، تفاوت نور پردازی در این گونه برنامه ها و برنامه های  عادی که انجام می دهید را می فرمایید؟

در تمام برنامه ها اصل کار مشترک است، اما حساسیت ها فرق می کند. در انتخابات حساسیت های سیاسی  زیاد می شود. مثلا اگر تصویر کاندیدایی را بیشتر نشان دهند گروه مقابل معترض می شوند. در این گونه برنامه ها از نورپردازی خنثی استفاده می شود و سعی می شود نوع نورپردازی دارای جهت گیری خاصی نباشد.

 

*** الان چه کاری را در دست دارید؟

مستندهایی را در برنامه دارم. مشغول کار بر روی  مستندی هستم که زندگی قومی به نام «ایستا» را در منطقه طالقان به تصویر می کشد. در تلویزیون هم نورپردازی برنامه «خانواده یک» را انجام می‌دهم.

 

*** سخن پایانی

در زمان قدیم می گفتند آدم ها عاشق کار خود هستند مانند بزرگان و پیشکسوتان تلویزیون. این در صورتی بود که پول و دستمزد مناسبی هم دریافت نمی کردند . امیدوارم تلویزیون به جایی برسد که بازگشتی دوباره به گذشته داشته باشد و به جایی برسیم که نیروهای انسانی سازمان بگویند ما عاشق کارمان هستیم و از کار خود لذت می بریم.

 

***  و اما گزارش تصویری  ....

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در روزهای پایانی بهمن ماه، پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 ، چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی از آنتن شبکه های سیما پخش می شود.

در نشست مشترک مدیران معاونت سیما و اعضای کمیسیون فرهنگ و قضا معاونت فرهنگی قوه قضائیه بر افزایش تولیدات فرهنگی تاکید شد و از رسانه ملی به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ ساز در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نام برده شد.

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما باشید.

چهارم شهریورماه 1358 مصادف با نیمه شعبان در خانواده ای پرجمعیت، پسری به دنیا آمد که نامش را مهدی گذاشتند. او که از همان کودکی علاقه وافری به ورزش فوتبال داشت، در جوانی قدم به کار گزارشگری فوتبال گذاشت.

مهدی تحصیلات دانشگاهی خود را با مهندسی کامپیوتر آغاز و سپس سراغ فوق لیسانس ارتباطات اجتماعی رفت و اکنون در رشته جامعه شناسی ورزش دوره دکترای خود را طی می کند.

او را می توان از پیشتازان گزارشگران فوتبال دانست که دستی بر قلم دارد و تهیه چند برنامه تلویزیونی را در کارنامه او می توان دید. برای دیدن مهدی واعظی کافی است ساعت 7 بامداد سراغ شبکه پنج بروید و  بیننده برنامه «حوالی امروز» شوید برنامه ای پر جنب و جوش که وجه تمایز آن با دیگر برنامه های صبحگاهی تلویزیون آیتم ورزش آن است.

او را پیش از هر چیز به عنوان یک بچه هیئتی پای کار و مداح دلسوخته می شناختند. هر چند که ورزشکار قابل و پاسدار ورزیده و توانمندی هم بود.

برنامه «فرمول یک» این هفته برای آقای کارگردان جشن تولد می گیرد.

شبکه های سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) و هم گام با برگزاری مجالس عزاداری در سراسر کشور؛ ویژه برنامه های متعددی را برای بینندگان تدارک دیده و پخش می کنند.

برنامه «سینما یک» در بیست و هفتمین قسمت خود میزبان جواد طوسی منتقد و نویسنده سینمایی است. طوسی در «سینما یک» این هفته فیلم کلاسیکی به کارگردانی فرد زینه مان را انتخاب کرده و درباره آن به گفتگو خواهد پرداخت.

«فوق العاده» برنامه ای است به تهیه کنندگی یوسف بچاری که به مطالب خاص نوجوانان با حضور برجستۀ خودشان می‌پردازد.

تامین برنامه مهم ترین بخش یک شبکه تلویزیونی است، و وظیفه انتخاب و ارائه مجموعه ای از برنامه ها اعم از فیلم، سریال، برنامه های ترکیبی در جدول پخش دارد. تدوین کنداکتوری صحیح با توجه به نوع مخاطب در تمام ساعات شبانه روز و ارائه آثار تلویزیونی با کیفیت مناسب فنی را می توان از اهم وظایف تامین برنامه هر شبکه دانست. با گسترش شبکه و افزایش تولیدات تلویزیونی شبکه تماشا برای بازپخش مجموعه های تلویزیونی پا به میدان گذاشت. با توجه به اهداف تاسیس این شبکه می توان نقش واحد تامین برنامه را پررنگ دانست.

سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادران شهدای مدافع حرم، از پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

سری اول تا چهارم سریال خارجی «وایت چپل» از امروز (25 بهمن) به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. 

مستند «دکوپاژ» با موضوع زندگی و آثار محمد حسین لطیفی، چهارشنبه 25 بهمن از شبکه افق پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «چوب خط» با موضوع بررسی کارنامه چهارساله کشور در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، چهارشنبه شب به صورت زنده از شبکه افق پخش می شود.

 

کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانه‌ای قصه‌گو می‌داند و برهمین مبنا معتقد است که سریال‌ها در ارتقا سطح کیفی شبکه‌های سیما نقش اساسی دارند.

مدیر گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه «مهم‌ترین زیرساخت انیمیشن ما که نیروی مناسب کار است، توسط بخش آموزش به خوبی آماده شده» گفت: در حال حاضر مشکل عمده دراین حوزه بحث بودجه است.

مرکز پویانمایی صبا وابسته به سازمان صدا و سیما بزرگ ترین مرکز تهیه و تولید انیمیشن در ایران است که در سال 1374 با عنوان شرکت فرهنگی هنری صبا و به پیشنهاد رئیس وقت سازمان صدا و سیما دکتر علی لاریجانی با ادغام گروه های انیمیشن سیما و نیز جذب نیروهای متخصص تأسیس شد تا با تولید آثار متنوع انیمیشن، پاسخگوی نیازهای سازمان و نیز علاقمندان هنر انیمیشن باشد.

همزمان با ماه های پایانی سال و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شبکه های سیما از مجموعه های نمایشی خود رونمایی می کنند.

 

سلمان خورشیدی کارگردان انیمیشن خواهان ان است تا بینندگان شبکه های سیما بیشترین سهم را در جشنواره تلویزیونی جام جم داشته باشند.

در روز 22 بهمن ماه، روز پیروزی انقلاب، شبکه های سیما چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی پخش می کنند.

سریال «سارقان روح» از 19 بهمن ماه ساعت 20:30 از شبکه سه سیما پخش می شود.

بازی های جذاب و تماشایی المپیک زمستانی از شبکه ورزش سیمابه طور مستقیم پخش می شود.

سری جدید برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی در شبکه نسیم از شنبه تا سه شنبه ساعت 23 و جمعه ساعت 21 با اجرای پیمان بازغی روی آنتن می رود.

راویان، چهلمین حماسه ملت را به قاب تلویزیون می آورند.

 

مستند «نبردهای ماندگار» با موضوع تلاش فرماندهان ایرانی برای تغییر وضعیت جنگ در سال 1362، پنجشنبه سوم اسفندماه از شبکه افق پخش می شود.

قسمت دوم سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادر شهید محمدرضا دهقانی، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.


مجموعه «پازل»  این هفته به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری و درمان زوج های نابارور می پردازد.

 

برنامه «از آسمان» در برنامه این هفته خود جمعه 4 اسفندماه با جانباز هفتاد درصد «علی کارچانی» در سفری معنوی زائر عتبات عالیات می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو؛

برنامه «فوق العاده» با بررسی موضوع ارزش همدلی پخش می شود.

سردار محمد رضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امشب دوم اسفند در برنامه «ثریا» از ظرفیت های مردمی و فراموش شده احیای تولید داخلی می گوید.

دکتر غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میهمان امروز «مهمانخانه» می شود.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

برنامه «سینما یک» این هفته سوم اسفند ماه میزبان داریوش مؤدبیان، بازیگر، نویسنده، مترجم، و کارگردان سینما و تئاتر است.

دومین برنامه «مناظره» جمعه چهارم اسفند با موضوع پدیده ریزگردها در ایران از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

برنامه جمعه 4 اسفند «گزارش هفتگی» گذر و نظر بر برخی از مهم ترین رویدادهای سیاسی ایران و جهان در یک هفته گذشته خواهد داشت.

 برنامه «رویای خاک» این هفته به بررسی موقعیت و چیستی موسیقی پایداری در آثار مقاومت می پردازد.

دیدار سه ویا - منچستر یونایتد، چهارشنبه 2 اسفند از ساعت 23:15 به صورت مستقیم روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

برنامه «عطر عاشقی» جمعه 4 اسفند ماه با موضوع توجه به مهدویت عامل حرکت جامعه اسلامی بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

الهام غفوری تولید مجموعه های خوش ساخت را از مهمترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و گسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می کند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد