امروز يك شنبه  26 آذر 1396
تعداد بازدید : 289 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

پربازدیدترین رویداد ورزشی جهان بدون هیچ تردیدی فوتبال است. در فینال جام جهانی 2006 آلمان، بیش از 715 میلیون نفر بازی را تماشا کردند و این رقم در جام‌های جهانی 2010 و 2014 افزایشی چشمگیر داشت. اما سوال اینجاست که چرا این رویداد تا این حد هوادار و طرفدار دارد؟ فوتبال یعنی هیجان، تفریح، غم و شادی در برد و باخت تیم محبوب مان، شاید بتوان این ورزش را مانند یک زندگی دید. تصمیم‌های آنی، برد و باخت‌های ناشی از آن، زندگی تمام نمی‌شود، همان‌طور که وقتی ما شکست می‌خوریم، زندگی‌مان به پایان نمی‌رسد و فردای آن روز دوباره زندگی را از سر می‌گیریم.

تلویزیون به عنوان یک رسانه همگانی بیشترین پوشش بازی های فوتبال را دارد و برنامه «فوتبال برتر» به عنوان یکی از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی می باشد.

این هفته نیز به مانند هفته های گذشته مسابقات جذاب فوتبال جهان از شبکه ورزش سیما به طور زنده پخش خواهد شد.

سریال کره ای «متشکرم» از امشب ۱۸ آذرماه ساعت ۱۹ راهی آنتن شبکه تماشا می‌شود.

در روزهای پایانی هفته، پنج‌شنبه و جمعه 23 و 24 آذرماه، همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از برگزاری بزرگداشت دهقان فداکار در «قطار کودکی» تا مشکلات به وجود آمده بعد از عمل بینایی در «بید مجنون» باشید.

انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی که از تولیدات مرکز صباست، نوروز سال ۹۷ از تلویزیون پخش می‌شود.

برنامه «دورهمی» به تهیه کنندگی مصطفی احمدی و با اجرای مهران مدیری به زودی راوانه آنتن شبکه نسیم می شود.

طبق اعلام شبکه نسیم، پخش سری جدید «دورهمی» از چهارشنبه 22 آذر در شبکه نسیم آغاز خواهد شد.

دکتر میرباقری معاون سیما، در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با اشاره به ضریب نفوذ صداوسیما در میان آحاد مردم بر لزوم سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی های نوین رسانه تاکید کرد.

«چهل تیکه»شبکه نسیم با خاطره بازی با لحظات زیبا و بیاد ماندنی حک شده در ذهن بیننده احساسات مخاطب را قلقلک می دهد.

برنامه «چهل تیکه» دارای ساختاری متفاوت و کاملا جدید نسبت به سایر برنامه های پخش شده از شبکه نسیم همچون «خندوانه»، «دورهمی» «شب کوک»، «ویتامین خ» و . می باشد. برنامه «چهل تیکه» با پخش تصاویر و ویدیو های خاطره انگیز گذشته، سعی دارد تا این خاطرات خوب را مرور کند.

در دیدار مدیران شبکه کربلا تی وی و کانال قرآن عراق با مدیر شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران بر تعامل تلویزیونی و رسانه ای تاکید شد.

ویژه برنامه «مخاطب خاص» با موضوع اصلی خانواده منتظر، تربیت حسینی و موضوعات پیرامون آن با حضور کارشناسان دینی و اخلاقی و اجرای رسالت بوذری روی آنتن می رود. پخش آیتم های تولیدی و اختصاصی برنامه «مخاطب خاص» از کربلای معلی، گزارش هایی از جانبازان و مادران شهدا، زیارت به نیابت از دوستداران سفر به کربلا و تقدیم آن به حضرت سیدالشهدا (ع)، کلیپ های کوتاه مداحی از جمله بخش های تصویری جذاب این برنامه است. این برنامه کار مشترک گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما و به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج است.

«مخاطب خاص» هر هفته پنج شنبه شب ها ساعت 23 به صورت زنده از کربلای معلی از شبکه سه سیما پخش می شود.

 

مجموعه مستند «شوک» با موضوع بررسی معضل زمین خواری، سه شنبه 21 آذر ماه از ساعت 22:30 روانه آنتن شبکه سه سیما خواهد شد .

برنامه «کافه بازی» با هدف حمایت از بازی سازهای ایرانی و فعالان صنعت بازی های رایانه ای و مروری بر آخرین تحولات این حوزه از پنجشنبه 23 آذر روانه آنتن شبکه دو سیما می شود.

برنامه «کافه بازی» با هدف حمایت از بازی سازهای ایرانی و فعالان صنعت بازی های رایانه ای و مروری بر آخرین تحولات این حوزه از پنجشنبه 23 آذر روانه آنتن شبکه دو سیما می شود.

سری پنجم این مسابقه در 42 قسمت ۶۰ دقیقه ای با محوریت بازیگری ، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه خوانی و تدوین، تولید شده است.

 

شبکه چهار سیما همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) ویژه برنامه «بخوان به نام گل سرخ »را به روی آنتن می برد.

«پایش» امشب قانون چک را واکاوی و در خصوص راه اندازی سامانه صیاد با مهمانان گفتگو می کند.

محمود پاک نیت و نگین معتضدی مقابل دوربین سریال «شبکه» به کارگردانی احمد معظمی رفتند که فصل اول آن در حال ساخت است.

برنامه «فصل داغ فوتبال» ویژه جام جهانی 2018 به صورت روزانه از شبکه ورزش پخش می شود.

پانزدهمین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «فوتبال علیه دشمن» ساخته محمدحسن یادگاری بر روی آنتن شبکه مستند می رود.

شبکه مستند سیما با رونمایی از مستند «نقاش صدا» از 60 سال فعالیت استاد ابوالحسن در هنر دوبله قدردانی کرد.

در برنامه امروز یکشنبه «تقریب و تمدن» که حدود ساعت 20 پخش می شود، کارشناسان و پژوهشگران اسلامی درباره نقش مقام معظم رهبری در پیشبرد تمدن نوین اسلامی صحبت می کنند.

احسان حلمی مدیر شبکه جهانی هدهد با دکتر محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما دیدار و گفتگو کرد.

 

با حکم دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم، ناصر کریمان به سمت دبیر اجرایی مراسم اختتامیه این جشنواره منصوب شد.

دیدار نهایی فوتبال ساحلی باشگاهی موندیالیته ـ برزیل ، امشب ساعت 18 به صورت زنده از شبکه ورزش سیما پخش می شود

برنامه «ایران دخت» به عنوان تنها برنامه تخصصی ورزش بانوان روز های دوشنبه هرهفته به طور زنده از شبکه ورزش سیما پخش می شود.

دیدار تیم های بورنموث و لیورپول، امشب ساعت 20 به صورت زنده از شبکه ورزش سیما پخش می شود.

دیدار جذاب تیم های آلکمار و آژاکس ، امروز ساعت 17 به صورت مستقیم از شبکه ورزش سیما پخش می شود.

برنامه تلویزیونى «روبه روی ماه» این هفته کتاب «فرنگیس» را توسط آزیتا ستوده اجرا می کند.

«تاریخ شفاهی ایران» به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه (۲۷ آذر) بخش‌هایی از بیانات امام خمینی (ره) در آذرماه سال 1360 را روی آنتن می‌برد.

الهام اصغری که رکورد دار بیشترین شنا در آب های آزاد است مهمان امروز برنامه «فرمول یک» می شود.

فیلم برداری مجموعه تلویزیونی «87 متر» کیانوش عیاری از مرز 20 درصد عبور کرد.

«چشم شب روشن» با اجرای محمد صالح علا در حالی شنبه شب روی آنتن رفت که این مجری کیک تولد 65 سالگی خود را برید.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی دوشنبه 27 آذر ماه مهمان برنامه «مشاور» شبکه آموزش سیما خواهد بود.

مستند منطقه حفاظت شده سرخ آباد (دشت سهرین) در بخش داوری جشنواره مستند پذیرفته شد.

مستند زندگی با «اوتیسم» از شبکه سلامت سیما به روی آنتن می رود.

برنامه «پایش» شبکه یک امشب ۲۶ آذر عوارض خروج از کشور را بررسی می کند.

تصویربرداری مجموعه «شبکه» همچنان در تهران ادامه دارد.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد