امروز سه شنبه  1 خرداد 1397
تعداد بازدید : 437 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

همزمان با ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی الهی تلویزیون با سه مجموعه جدید، میزبان پرهیزگاران و روزه داران می شود.

محمدی مدیر پخش شبکه پنج سیما با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت، نزدیک به 20 سال است که در صدا و سیما فعالیت دارد. وی معتقد است که هر کدام از واحدهای سازمانی مانند قطعه های پازلی هستند که در نهایت یک تصویر را شکل می دهند. او تاکید دارد در رسانه ملی بخش هایی هستند که بدون پشتیبانی آنها در خروجی نهایی خلل ایجاد خواهد شد.

برنامه «خندوانه» امشب با حضور جناب خان پخش می شود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

بیننده «بیست و یک روز بعد» در هفته آخر اردیبهشت از شبکه های سیما باشید.

نیما کرمی و زینب زارع امسال نیز مجری ویژه برنامه رمضانی شبکه یک شدند.

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، مجموعه تلویزیونی «سرّ دلبران» از شبکه یک سیما پخش می شود.

برنامه «درس هایی از قرآن» این هفته با موضوع ماه رمضان و امام زمان علیه السلام پخش می شود.

برنامه «از آسمان» در این قسمت از برنامه خود که جمعه 28 اردیبهشت ماه ساعت 17 از شبکه دو سیما پخش می شود به سراغ زندگی و رزمندگی یکی از شهدای مدافع حرم شهر اهواز رفته است.

«سرّ دلبران» مجموعه ای 30 قسمتی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمد حسین لطیفی است که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

شبکه پنج سیما، همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه های متنوعی را برای روزه داران ضیافت الهی تدارک دیده است.

درماه مبارک رمضان، شبکه یک به عنوان شبکه ملی و عمومی برنامه های متنوعی را برای بینندگان طراحی کرده است.

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های گروه های مختلف شبکه چهار سیما معرفی شدند.

دیدار برگشت « پرسپولیس- الجزیره امارات»،دوشنبه 24 اردیبهشت، به صورت مستقیم از شبکه سه سیما پخش می شود.

 

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 2:45 بامداد با اجرای سیدکمال هاشمی زاده روی آنتن می رود.

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که آموزش مهارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود این برنامه تلاش می کند تا نیازهای مردم در حوزه های مختلف را رصد کرده و در نهایت کاری جذاب و موثر را روی آنتن بفرستد.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» در لحظات عرفانی افطار از حرم رضوی به روی آنتن می رود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

برنامه زنده «فوق العاده» امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با حضور مهندش علیرضا فتحی پور به استقبال ماه مبارک رمضان می رود و در رابطه با این ماه مبارک به گفتگو خواهد پرداخت.

روزانه یک آیه در ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «نسیم رمضان» تفسیر می شود.

 

نادر سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون و مازیار عصری خواننده جوان کشورمان امشب ( سه شنبه اول خردادماه) مهمان برنامه جشن رمضان می شوند.

ویژه برنامه افطاری شبکه یک امروز به موضوع زندگی و مرگ می پردازد.

مجموعه مستند «برای مهمانی» چهارشنبه دوم خرداد بینندگانش را با آداب‌ورسوم مردم ایلام در ماه مبارک رمضان آشنا خواهد کرد.

«عکاسی زیر آتش» به تهیه‌کنندگی سلیم غفوری و کارگردانی سعید فرجی قصه اشغال تا آزادی خرمشهر از زبان عکاسان جنگ یکم و دوم خرداد از ساعت 19:30 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، دوشنبه شب با حضور محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضائیه و با موضوع تبعات خروج آمریکا از برجام و ادامه این پرونده بین المللی، از شبکه افق پخش شد.

شبکه چهار سیما همزمان با فرارسیدن سوم خرداد ، سی و ششمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با تولید و پخش ویژه برنامه«خرمشهر» این مناسبت را پاس می دارد.

برنامه «به خانه بر می گردیم» امروز سه شنبه 1 خردادماه در بخش پزشکی به موضوع تعویض مفصل می پردازد.

«سر سفره خدا» برنامه سحرگاهی شبکه کودک است که با اجرای حامد مدرس هر سحر ساعت 3 روی آنتن می رود.

برنامه «فوق العاده» امروز سه شنبه اول خرداد درباره روش صحیح تغذیه در وعده های سحری و افطاری گفتگو می کند.

برنامه «چشم امید» در اولین روز از ماه خرداد میزبان دکتر سعید مدرس کارشناس فضای مجازی خواهد بود و درباره امنیت فضازی مجازی و اهمیت و توجه کاربران به این موضوع مهم با بینندگان شبکه امید صحبت خواهند کرد.

در سالروز اعمال تجریم آمریکا ضد ایران امشب مستند «وضعیت اضطراری» را از شبکه یک ببینید.

برنامه «نسخه» امروز با موضوع درمان هپاتیت پخش می شود.

حجت الاسلام قرائتی در برنامه امروز سه شنبه «درس هایی از قرآن» درباره امام زمان علیه السلام در قران و روایات صحبت می کند.

واحد تامین برنامه شبکه پنج سیما، در ماه مبارک رمضان هر شب حوالی ساعت یک بامداد یک فیلم سینمایی برای مخاطبان نمایش می دهد.

در برنامه امروز سه شنبه «آفتاب شرقی» حجت الاسلام هدایت نیا درباره کارهایی که باعث زندگی بهتر می شود صحبت می کنند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد