امروز سه شنبه  3 مهر 1397
تعداد بازدید : 1859 - تاریخ خبر : 1397/02/09 - 12:06
چهره پرداز «معمای شاه» با «ایراندخت» به تلویزیون بازگشت

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ شهرام خلج چهره پرداز این سریال بزرگ با مجموعه تاریخی «ایراندخت» به صحنه بازگشته و به همین بهانه گپی کوتاه با او در «سیما گپ» این هفته می زنیم.

 

*** علاقمندی شما به کار گریم از کجا آغاز شد؟

زمانی که کار را در کنار اساتیدم آقایان عبدالله و امیراسکندری به عنوان دستیار آغاز کرم به تدریج با آموزش این حرفه به کار علاقمند شدم و در مسیر آن قرار گرفتم. «معمای شاه»، «ایراندخت»، «به وقت شام»، «ایستاده در غبار» و... از جمله کارهایی است که می توانم نام ببرم اما در پروژه های بسیاری به صورت طراح یا چهره پرداز حضور داشته ام.

 

*** اصولا در کارهای نمایشی جایگاه گریم را کجا می دانید و چقدر به آن توجه می کنید؟

اصولا در برخی از کارها گریم حرف اول را می زند، اما گاها در آثار معمولی گریم چندان موثر نیست. در بسیاری از کارهای تلویزیونی و یا سینمایی گریم چندانی وجود ندارد. در حالی که ردپای چهره پردازی را می توان بیشتر در آثار تاریخی مشاهده کرد. در چنین آثاری است که موضوع شبیه سازی ها جان می گیرد و به چهره پرداز این فرصت را می دهد که هنرش را نشان دهد.

 

*** از نظر شما جایگاه گریم در کشور ما کجاست؟ و به نظر شما چقدر به آن توجه می شود؟

اگر نمره 100 را برای این حرفه در نظر بگیریم شاید بتوان گفت در ایران تا  10 درصد به آن توجه می شود. به عنوان مثال در پروژه ای کار گریم حرف اول را می زند، ده گریمور حضور دارند اما برای اتاق گریم بدترین جای ممکن به شما داده می شود. یا در فستیوال ها و جشنواره ها می بینیم گریم یکی از بخش های جنبی جشنواره در نظر گرفته می شود. بعضا متوجه می شوید بعد از سال ها کار گریم و طراحی چهره یک هنرپیشه که شاید تازه به سینما یا تلویزیون وارد شده در اولین کار خود جایزه نقش مکمل را به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره می گیرد. به عبارت دیگر ملاحظه می کنید کاری هنرمندمانه و موثر در تولید یک اثر به بخش فرعی تعلق دارد.

 

*** مشکلات کار گریم در کشور ما چیست؟

متاسفانه در کشورمان مشکلات عدیده ای وجود دارد. دامنه این مشکلات از ورود مواد گریم به عنوان مشکلات سخت افزاری شروع شده و تا محتوای آموزشی به عنوان نرم افزار کار گسترده شده است. به عبارت دیگر ما همچنان روش های 40 سال پیش را دنبال می کنیم امروزه نه آموزش کلاسیک و مدونی در زمینه گریم وجود دارد، نه در زمینه آخرین روش ها و دستاوردهای این حرفه در دنیا ترجمه خوبی داریم. به عبارت دیگر می توان گفت از فیلم نامه ها و کارگردانی تا طراحی صحنه و لباس و ... بر روی این کار اثر گذاشته  و مشکلات ما را صدچندان می کند.

 

*** شاید بتوان در کاری همچون «معمای شاه»، گریم را از اصلی ترین پارامترهای موفق دانست، بازسازی یک چهره مشهور که هنوز در اذهان مردم زنده است تا چه اندازه ریسک دارد؟

اصولا در مساله شبیه سازی ها ریسک بالایی وجود دارد، چرا که چهره شبیه سازی شده باید به صورتی باشد که مردم دیده اند و در ذهن دارند. بنابراین حداکثر تلاشمان را باید انجام دهیم تا چهره کاملا شبیه شخصیت تاریخی مورد نظر گردد. البته باید دانست حتی در بسیاری از فیلم های بزرگ هالیوودی که برگرفته از زندگی افراد مشهور است، علی رغم ان که شبیه سازی چهره ها کامل نبوده است، کاراکتر برای مردم باورپذیر بوده و چندان مشکلی به وجود نیامده است.

حال بیایید شبیه سازی در سینما را با سریالی مانند معمای شاه که حدود 5 سال تصویربرداری داریم  مقایسه کنید در چنین سریالی یک شخصیت بیش از 300 سکانس برداشت دارد و باید گریم به صورتی باشد که تمام خطوط چهره تغییری نکند. در سریال «معمای شاه» شبیه سازی موضوعی با اهمیت بود که تلاش کردیم، کار بی نقص ارائه شود.

 

*** به نظر شما کار گریم در کدام یک از ژانرهای نمایشی بیشتر دیده می شود و اصولا شهرام خلج چطور کاری را ترجیح می دهد؟

اصولا از آنجا که در کارهای تاریخی نیازمند دقت و ظرافت هستند بیشتر علاقمند دارم. اصولا گریم های سنگین و سخت بیشتر دیده می شود و این فرصت را به چهره پرداز می دهد تا این هنر را بیشتر به نمایش درآورد.

 

*** هماهنگی گریم، طراحی دکور، صحنه و حتی لباس تا چه حد باید به یکدیگر هماهنگ باشد؟

اصولا برای رضایت بخش شدن هر کار هماهنگی میان گریم، طراحی صحنه و لباس نیاز است در تولیدات تاریخی این هماهنگی باید دقیق تر باشد چرا که تجمیع این سه عنصر،ب ه تصویر قوام می بخشد و بیننده را مجذوب می کند.

 

*** اگر گریمور نبودید چه کار دیگری را ترجیح می دادید؟

به اعتقادم اکنون کار کردن صرفا بر اساس علاقه افراد نیست بخشی از کار با توجه به پیشامدهای زندگی فردی انتخاب می شود. بیکاری عاملی است که انسان را وادار می کند تا برای امرار معاش تلاش کرده و کارهایی را انجام دهد که شاید علاقه قلبی انسان نباشد.

 

*** به اعتقاد شما جایگاه گریم ایران در جهان کجا قرار دارد؟

امیدوارم همچنان که امروزه سینمای ایران در بازارهای جهانی رشد کرده است در بخش گریم هم شاهد پیشرفت های موثر باشیم. اگر چه باید اذعان کرد اکنون در کارهای منطقه شاهد حضور گریمورهای ایرانی هستیم، اما امیدوارم در این زمینه قدم ها فراتر رفته و نام گریمورهای ما در تولیدات جهانی به چشم بخورد.

باید توجه کرد که تنها در چند کشور می توان ردپای گریم های خوب را دید حتی در هالیوود هم در فیلم های خاصی گریم های سنگین استفاده می شود. اما باید توجه کرد در کارهای بزرگ هالیوود گریم اصلی ترین و شاید هنری ترین بخش کار محسوب می شود به طوری که بعضا قبل از کارگردان، بازی بازیگر و یا هر چیز دیگر دیده شود، اول چهره بازیگر دیده می شود. بنابراین اعتبار گریم در کار بسیار اهمیت دارد . متاسفانه در کشور ما گریم ساده ترین بخش در نظر گرفته می شود و توجه لازم به آن نمی شود. مثلا در جشنواره فجر می بینیم که جایزه گریم در بخش فرعی جشنواره قرار دارد و جایزه هنرپیشه نقش مکمل در بخش اصلی قرار می گیرد.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

شبکه پنج سیما در شب های پایانی دهه اول محرم ، هر شب ساعت 20:45 یک فیلم سینمایی روی آنتن می‌برد.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، بیننده فیلم های سینمایی شبکه های سیما از تلاش های نذری مادری در «روز عزیز» تا قرار رزمنده ای با دوستان در «خداحافظ رفیق» باشید.

مراسم یادبود مهدی آرین نژاد دوبلور پیشکسوت سیما با حضور همکاران و دوستدارانش برگزار شد.

مجریانی که بیشترین اهتمام و تلاش را برای پاسداشت زبان فارسی داشتند، تقدیر شدند.

مراسم یادبودحسین عرفانی دوبلور پیشکسوت سیما در میان همکاران، بازیگران و دوستدارانش در مسجد بلال برگزار شد. 

مستند «محیط بان و پلنگ» شبکه جام جم در ادامه موفقیت های بین المللی خود جایزه بهترین فیلم جشنواره Green Screen آلمان را دریافت کرد.

ششمین سوگواره سراسری «احلی من العسل» به صورت زنده به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

سریال «دلدادگان» از فردا دوشنبه 2 مهر ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

پیکر مهدی آرین نژاد دوبلور پیشکسوت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

برنامه «طبیب» از شبکه سه سیما در سومین جشنواره فیلم سلامت، تندیس جشنواره و لوح افتخار این جشنواره را از آن خود کرد .

پخش 3 فیلم سینمایی ، سخنرانی مذهبی و برنامه های مستند و ترکیبی متنوع از جمله برنامه های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه چهار است.

مجموعه برنامه «لحظه ها را دریاب» در ایام ماه محرم و صفر هر روز به صورت میان برنامه از شبکه سه سیما پخش می شود .

برگزیدگان مسابقه پیامکی عید غدیر شبکه نهال جوایز خود را دریافت کردند.

شبکه یک سیما به مناسبت ایام محرم، هر شب ساعت 22:15 یک فیلم سینمایی روی آنتن می برد.

فیلم های سینمایی های راز عاشقی و راه عاشقی ، 29 و 30 شهریور ماه از شبکه جام جم پخش می شود .

 

«کوی محبت» به مناسبت روز مباهله پیامبر اکرم (ص) چهارشنبه 14 شهریور ساعت 13:15 از کربلای معلی روانه آنتن می شود.

مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به صورت زنده از شبکه نمایش سیما پخش می شود.

برنامه تلویزیونی اقیانوس آرام که از مهرماه از شبکه دوم سیما روی آنتن خواهد رفت، فراخوانی برای حضور نوجوانان در این برنامه منتشر کرده است.

شبکه چهار سیما در دهه اول محرم هر روز یک سریال خاطره انگیز محرمی را در قالب برنامه «ردپای عشق» به روی آنتن می برد.

در نشستی با حضور دبیر شورای معارف سیما و اصحاب رسانه، ویژه برنامه‌های تلویزیون در ماه محرم تشریح شد.

امسال براى نخستین بار، کودکان ایران زمین، طولانى ترین، رنگین ترین و پر هدیه ترین جشن رسانه اى عید غدیر را با شبکه کودک تجربه کردند.

در آستانه روز سینما (۲۱ شهریور)،مستند «سینما انقلاب» با موضوع روایتی نو از تعامل سینما با انقلاب اسلامی، امشب 13 شهریور شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

هفتمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شب گذشته از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت.

در نظرسنجی فراگیری که مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما انجام داده مشخص شد 78/6درصد از مردم سریال های تابستانی تلویزیون را دنبال می کنند.

در بازدید قائم مقام معاون سیما و مدیر شبکه سه از پشت صحنه برنامه «آسیا سه» بر پاسداشت قهرمانان ملی به خصوص بانوان ورزشکار در رسانه ملی  تاکید شد.

 

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «زندگی از نو» از پخش این سریال از هفته آینده خبر داد.

نظر جامع این است آموزه‌های دینی این ویژگی را دارند که هر موضوع برای فیلم و سریال نشئت گرفته از موازین قرآن و معارف باشد.

محمد حسین قمری مشاور کسب و کار با حضور در برنامه «حرف حساب» درباره آزمون استخدامی صحبت می کند.

سردار محمد حسین سپهر جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین امشب ( دوشنبه 2 مهرماه) مهمان برنامه «تهران 20» می شود.

چهاردهمین قسمت مجموعه مستند «میراث مرثیه» روایتی از زندگی و فعالیت های مذهبی حجت الاسلام محمد تقی فلسفی، دوشنبه 2 مهرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

سومین قسمت برنامه تلویزیونی «گرا» ویژه هفته دفاع مقدس با آیتم های مختلف پیرامون سال های جنگ، دوشنبه دوم مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود.

مستند «سفیر منا» روایتی از زندگی شهید رکن آبادی و چگونگی رخداد فاجعه منا، دوشنبه 2 مهرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «روز آزادی» با موضوع آزادسازی خرمشهر از دست نیروهای بعثی، دوشنبه 2 مهرماه روی آنتن شبکه افق می رود.

سومین قسمت مجموعه مستند «پسران گمبوعه» داستان زندگی منصور الهی از اهالی مسجد سلیمان در خوزستان، دوشنبه 2 مهرماه از شبکه افق پخش می شود.

سریال «روزهای خوش» به تهیه کنندگی مهران مهام برای گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما در مرحله نگارش قرار گرفت.

دوبله و آماده سازی مجموعه دنباله‌دار «توکیو هشت ریشتر» در شبکه کودک به پایان رسیده است و در مهر ماه از شبکه نهال پخش خواهد شد.

در برنامه این هفته «ارتش» در این باره با تعدادی از روحانیون در پادگان های متعدد ارتش صحبت شده است.

پخش مجموعه مستند «مسیر» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فرهاد مختاری از دوشنبه 2 مهر ساعت 20:30 در شبکه مستند  آغاز می‌شود.

مستند «من یک چوپانم» با موضوع زندگی عباس برزگر چوپان میلیاردری که دهکده توریستی‌اش او را به ثروتمندترین روستایی ایران تبدیل کرده است، دوشنبه 2 مهر ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

تیتراژ پایانی سریال «بازی نقاب‌ها» با صدای سالار عقیلی آماده شد.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد